بررسی جامعه‌شناختی نگارۀ پناه (1356) اثر محمود فرشچیان

نویسندگان

چکیده مقاله:

مطالعۀ جامعه‌شناختی در هنر امکانات جدید و ممتازی را برای برنامه‌ریزان اجتماعی و اعضای جامعۀ هنری فراهم می‌سازد. بررسی جامعه‌شناختی تجربۀ محمود فرشچیان در خلق نگاره‌های شیعی که بعضاً با اقبال عمومی مواجه شده، علاوه بر فهم معانی آثار، یافته‌هایی برای خودآگاهی جامعۀ هنری و برنامه‌ریزان اجتماعی خواهد داشت و به پرسش‌های مهمی پاسخ خواهد داد: چگونه یک اثر هنری خود را به‌عنوان یک پدیدۀ فراگیر اجتماعی مطرح کند، دیده شود و اثرگذاری کند؟ چه زمینه‌های شخصیتی در هنرمند وجود دارد که اثر هنری او را به یک پدیدۀ فراگیر اجتماعی مبدل می‌کند؟ شرایط فرهنگی جامعه چه تأثیری بر شخصیت هنرمند و آفرینش‌های هنری او دارد؟ هنرمند و اثر هنری او چه نسبتی با جامعه دارند؟ بررسی جامعه‌شناختی نگارۀ «پناه» با هدف توضیح مکانیسم اجتماعی به­وجودآمدن آن با استفاده از نظریۀ سید سعید زاهد نشانگر آن است که اثر مذکور برآیند کنش هنرمند در زمینۀ شخصیت، فرهنگ و شرایط اجتماعی بوده است. شخصیت و زمینۀ فرهنگی به‌طور مستقیم بر ادراک هنری هنرمند یعنی الهام، تخیل و نوآوری مؤثر است و زمینۀ اجتماعی و ساختار رسمی جامعه نیز به‌طور غیرمستقیم و ناخودآگاه بر آن اثرگذار شده‌اند. التفات هنرمند به خفقان حاکم بر مردم در نیمه‌های دهۀ 1350 از رهگذر الهام و تخیل به مضمون «پناه‌جویی شیعیان» تبدیل شده و سپس از مجرای نوآوری، ساختار بصری یافته است. ساختار بصری نگارۀ پناه به‌واسطۀ تمهیدات تجسمی‌ای مانند ترکیب‌بندی متمرکز، فضای خلوت، بازنمایی غیرفیگوراتیو پیکرۀ امام با خطوط منحنی و پرهیز از چهره‌پردازی و تلون برای کاهش مادیت اشکال و فضا به فرم مبدل شده و حزن جمعی و بی‌یاوری آن‌ها را بازنمایی کرده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جایگاه ادبیات فارسی در مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان با تأکید بر نگارۀ «حافظ»

ادبیات فارسی از غنی ترین و تأثیرگذارترین مؤلفه های فرهنگی ایران و جهان بوده که شاهکار های آن همواره در شرق و غرب مورد ستایش بوده است. از دیرباز، نقاشی ایرانی با ادبیات فارسی دارای روابطی بنیادین و ریشه دار بوده است و هریک سبب غنای دیگری بوده است. مسئله یا پرسش اصلی این پژوهش این بوده که استاد محمود فرشچیان تا چه میزان از ادبیات فارسی بهره مند بوده است؟ همچنین هنرمند چرا و چگونه از ادبیات بهره م...

متن کامل

جایگاه مفاخر هنری در عصر جهانی شدن استاد محمود فرشچیان

         یکی از اقدامات اساسی در توسعه فرهنگی هنری هر جامعه ای، نگرش راهبردی به مفاخر هنری، به عنوان یکی از مصداق ها و مولفه های بنیادین جهانی شدن فرهنگی، جهت هر گونه توسعه و تعامل با جهان پیرامون است. یکی از این مفاخر که دارای جایگاه جهانی است، استاد محمود فرشچیان است. با توجه به باور خود هنرمند در مورد پدیده جهانی شدن، هر تمدن و ملتی باید در عین حالی که به تعبیر «رابرتسون», دارای عام گرایی و ...

متن کامل

تحلیل بصری عنصر فرشته در آثار استاد محمود فرشچیان

عمدتاً دوران اسلامی با آثار روایی و داستان های مذهبی به فرشته - موجودی فرازمینی که رنگ و لعاب فراوان در ادوار تاریخی به خود گرفته است- شکلی ویژه بخشیده. سیر تحول تصویری فرشته در طول اعصار، لباس های ملونی به تن کرده است اما در دوران معاصر چه نقشی بازی کرده است؟ نگارگری ایرانی تقلید یا توصیف صرف از طبیعت نیست، بلکه نمایش خیا لانگیز، شاعرانه و نمادین میان انسان و طبیعت و عالم ملکوت است. ریشه و شالو...

متن کامل

Bio014076 1356..1366

In autosomal dominant polycystic kidney disease (ADPKD), cyst inflation and continuous enlargement are associated with marked transepithelial ion and fluid secretion into the cyst lumen via cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR). Indeed, the inhibition or degradation of CFTR prevents the fluid accumulation within cysts. The in vivomechanisms bywhich the lack of Polycystin-2 ...

متن کامل

Dmd058834 1349..1356

Cytochrome P450 is a family of enzymes that catalyze reactions involved in the metabolism of drugs and other xenobiotics. These enzymes are therefore important in pharmacologic and toxicologic studies, and information on their abundances is of value in the process of scaling in vitro data to in vivo metabolic parameters. A meta-analysis was applied to data on the abundance of human hepatic cyto...

متن کامل

بررسی تطبیقی و تحلیلی «موضوع» در آثار حسین بهزاد و محمود فرشچیان

نقاشی ایرانی نوین در تبارشناسی تاریخی خود، دارای اشتراک و افتراق نسبی با دیگر مکاتب سنتی نقاشی ایرانی و حاوی کارکردها و مفاهیم خاص خود است. مسئله این پژوهش، نخست «طبقه بندی موضوعی» آثار بهزاد و فرشچیان و سپس بررسی تطبیقی و تحلیلی «موضوع» در آثار این دو هنرمند جریان ساز بوده است. هدف این نوشتار نیز، روشن نمودن چگونگی بهره گیری این دو هنرمند از موضوعات و آشکار نمودن افتراق و اشتراک آثار آنها در م...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 9  شماره 1

صفحات  161- 186

تاریخ انتشار 2020-03-20

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023